بهترین پالت های رنگ برای استفاده در دکوراسیون از دید روانشناسان

 یک نگاه تازه به دکوراسیون: راهنمای رنگ‌های روانشناسی برای تبدیل منزل به فضایی هماهنگ و آرامش‌بخش. اگر همیشه به دنبال بهترین پالت رنگی برای دکوراسیون منزل خود بوده‌اید، با مقاله ما همراه شوید تا از دیدگاه روانشناسی رنگ، انتخاب‌هایی مناسب و جذاب داشته باشید

صفحه اصلی/مقالات/بهترین پالت های رنگ برای استفاده در دکوراسیون از دید روانشناسان
گرچه رنگ مهم است اما لحن دقیق آن از اهمیت بیشتری دارد . در نتیجه تا انتهای مقاله ی بهترین پالت های رنگ برای استفاده در دکوراسیون از دید روانشناسان با ما همراه باشید تا به اطلاعات جالبی دست یابید .
وقتی در مقابل مجموعه‌ای از نمونه‌های رنگی فروشگاه سخت‌افزار محلی‌تان ایستاده‌اید، ممکن است تصور کنید که یک رنگ سفید به اندازه دیگری خوب است، درست است؟ خوب، به نظر می رسد، یک روانشناسی در پس انتخاب دقیق رنگ خانه شما وجود دارد. دکتر Zena O'Connor، متخصص روانشناسی رنگ، از همکاران Design Research Associates، واکنش افراد به رنگ را بررسی کرد و دریافت که ارزش رنگ (روشنی رنگ در مقابل تیرگی آن) به اندازه خود رنگ مهم است. او می‌گوید: «این به این دلیل است که تحقیقات نشان می‌دهد که ارزش رنگ و اشباع به اندازه رنگ در طراحی داخلی تأثیر دارد.
 از این رو، انتخاب رنگ برای اتاق تنها مورد توجه شما نیست، بلکه باید به تن رنگ دقیق آن نیز فکر کنید. به عنوان مثال، یک قرمز تیره و پر جنب و جوش، ممکن است درام را به بینندگان منتقل کند، در حالی که یک رنگ ملایم و گلگون احساس خوشایندتری دارد. اوکانر می گوید نه تنها این، بلکه ترکیب تن رنگ ها (به جای یک تن به تنهایی) برای ایجاد بهترین پاسخ های احساسی مهم تر است. "ترکیب رنگ - در خوشه های ارزش تنی خاص - قطعاً بر روحیه و محیط تأثیر می گذارد." اما چه رنگ هایی با هم بهتر کار می کنند؟ و در کجای خانه باید قرار گیرند تا بیشترین تاثیر را داشته باشند؟ برای بررسی این موضوع با کارشناسان صحبت کردیم.

ماسه قهوه ای تیره و رنگ های سفید روشن

 برای ایجاد فضایی مناسب برای تمرکز و مطالعه، از رنگ‌های خنثی معمولی استفاده کنید و آن‌ها را برجسته کنید. یک راه برای انجام این کار این است که یک سفید روشن و پررنگ انتخاب کنید و آن را با رنگ ماسه ای قهوه ای تیره خاکی ترکیب کنید. اوکانر می‌گوید: «رنگ‌های خنثی به طور کلی پذیرفته شده‌اند که شامل سفید، مایل به سفید، به علاوه انواع کرم، بژ، رنگ‌های رنگارنگ و سایه‌های مختلف خاکستری هستند. اینها به طور سنتی رنگ‌های بسیار آرام‌بخشی هستند، اما اگر رنگ سفید روشن را انتخاب کنید و آن را با رنگ ماسه‌ای تیره ترکیب کنید، رنگ سفید بیشتر به فعالیتی تبدیل می‌شود که همچنان جریان سایر فضاهای خنثی را در خانه حفظ می‌کند. سارا پترسون میجر، مدیر طراحی مسکونی در BHDM Design، می‌گوید: «در فعال‌ترین مناطق خانه، یک پایه سفید تمیز یک ثبات آرامش‌بخش بین فضاها ارائه می‌کند. همانطور که از اتاقی به اتاق دیگر حرکت می کنید، انرژی هر فضا تغییر می کند اما پس زمینه خنثی به عنوان یک عنصر زمین عمل می کند.
شن و ماسه روشن سفید و تیره را بردارید و آن را روی یک فضای مطالعه مانند یک دفتر کار خانگی بمالید. گیدئون مندلسون، موسس و مدیر خلاق در Mendelson Group، می‌گوید شن‌های قهوه‌ای فضا را زمین‌گیر می‌کند، اما سفید روشن حس «تمرکز و سازماندهی» را اضافه می‌کند. شاید دیوارها را سفید نگه دارید و رنگ های خاکی را از طریق قطعات کلیدی مبلمان به آن اضافه کنید. مندلسون می‌گوید: «روش مورد علاقه من برای افزودن رنگ به فضا این است که آن را در اتاق جابجا کنم.» مندلسون می‌گوید: «آن را در مکان‌های مختلف از طریق لوازم جانبی، پرتاب، مبلمان و غیره معرفی می‌کنم. تعادل رنگ‌ها به چشمان شما اجازه می‌دهد تا در اتاق بچرخند. یک راه بسیار پویا» بدون اینکه خیلی انرژی زا باشد. این یک دفتر است و نه اتاق فعالیت کودک.

رنگ های صورتی روشن یا مرجانی و فیروزه ای

بهترین پالت های رنگ برای استفاده در دکوراسیون از دید روانشناسان
 این ترکیب رنگی در حالی که ظاهراً از خانواده های رنگی متفاوتی است، به خوبی با هم کار می کند. سوزان هیوارد، بنیانگذار Susan Hayward Interiors، می‌گوید که اینها را برای یک اثر انرژی‌زا ترکیب کنید. مرجان انرژی را به ارمغان می‌آورد در حالی که فیروزه‌ای اثر تسکین‌دهنده رنگ‌های طبیعی را به ارمغان می‌آورد. او می‌گوید: «بعضی از سبزه‌های زیبا به‌ویژه اگر اتاق فضای سبز زیادی داشته باشد، خوب عمل می‌کنند و [می‌توانند] با محو کردن خطوط بین فضای باز و داخل، احساس گرمای زیبایی ایجاد کنند». سبزی‌های خنک‌تر اتاق را «روشن و مطبوع» نگه می‌دارند، اما می‌توانید با رنگ‌های خاکستری، سفید یا هلویی و مرجانی انرژی بیشتری به آن اضافه کنید. هر چه صداها سردتر باشند، آرامش بیشتری دارند. هر چه تن ها گرم تر باشند، انرژی بخش تر است.»
 این ترکیب رنگی را برای فضایی فعال انتخاب کنید که همچنان می تواند خلوتگاهی آرام از شلوغی و شلوغی زندگی بیرون از خانه باشد، مانند اتاق نشیمن اصلی یا اتاق خانواده. برای ایجاد حس انسجام بصری، O'Connor استفاده از ویژگی‌های معماری مانند کفپوش چوبی را برای جفت شدن با ته رنگ گرم‌تر رنگ‌های هلویی یا مرجانی پیشنهاد می‌کند. گیاهان آپارتمانی می توانند با سایه های سبز جفت شوند تا این رنگ را در اتاق متعادل کنند.

رنگ های یاسی و مایل به سفید

بهترین پالت های رنگ برای استفاده در دکوراسیون از دید روانشناسان
برای اتاقی با احساس آرامش اما نه خیلی خواب آلود، یاسی و سفید را انتخاب کنید. Geddes Ulinskas، مدیر معماران Geddes Ulinskas، یاس بنفش را برای دفتر کار مشتری انتخاب کرد. اما موضوع این بود که دفتر برای کسب و کاری بود که مردم را از طریق رویدادهای اجتماعی به هم مرتبط می کرد. در حالی که ایده این فعالیت ها ممکن است شلوغ و طاقت فرسا به نظر برسد، یاسی و سایر رنگ های سرد حس آرامش را القا می کنند. اولینسکاس می گوید: «یاسی که برای دفتر انتخاب شده است، نرم است اما به هیچ وجه ترسو نیست. این اثر یک فضای کاملاً آرام بود که هنوز نت هایی از فعالیت داشت. هر دو رنگ یاسی و مایل به سفید دارای ته رنگ های گرم هستند، اما در مجموع، هر دو رنگ سردتر از صورتی یا خرمایی هستند. و آبی یا سبز بیش از حد آرامش بخش خواهد بود. به گفته پاتل، "سایه های آبی و سبز در اتاق خواب ها محیطی مناسب برای آرامش و خواب ایجاد می کنند." یاسی و سفید مایل به آرامشی هستند که هنوز هم ضربان قلب انرژی دارد.

رنگ های نارنجی-قرمز و خاکستری زغالی

بهترین پالت های رنگ برای استفاده در دکوراسیون از دید روانشناسان
آیا می خواهید مردم را به ورود به اتاق و اجتماعی بودن تشویق کنید؟ این جفت رنگ را انتخاب کنید. خاکستری زغالی ترکیب خوبی را ارائه می دهد که به اندازه سیاه دراماتیک نیست. او می‌گوید که اوکانر خاطرنشان می‌کند که رنگ‌های نارنجی-قرمز و دیگر رنگ‌های گرم نه تنها توجه را جلب می‌کنند، بلکه باعث تشویق به ورود می‌شوند. او می‌گوید: «از مطالعه‌ای که رنگ را در محیط‌های خرده‌فروشی بررسی کرد، رنگ‌های نارنجی-قرمز و گرم (در مقابل رنگ‌های آبی، سبز و سرد) شرکت‌کنندگان را بیشتر به اتاق آزمایشی کشاند.
نارنجی-قرمز بیننده را به سمت تمایل به ورود به اتاق می کشاند. این لحن را به عنوان رنگی در انتهای یک «اتاق با پلان باز طولانی برای جذب افراد بیشتر به فضا» اضافه کنید، مانند آنچه برای بیشتر سرگرمی های خانه استفاده می شود. شاید یک نوار زیرزمین با دیوارهای عمدتاً خاکستری زغالی در اینجا بهترین کار را داشته باشد. به گفته رینا بی. پاتل، کارشناس والدین و تحلیلگر رفتار تایید شده هیئت آموزشی، «خاکستری و دیگر رنگ‌های خنثی پررنگ‌تر، تعاملات اجتماعی بین غذاخوری‌ها را تقویت می‌کنند». و قرمز نارنجی بهتر از قرمز سنتی عمل می کند، زیرا برای برخی، دومی می تواند بسیار منفی باشد. اوکانر اشاره می کند که رنگ قرمز برای نشان دادن خشم، ترس و حتی حسادت استفاده شده است. تزریق نارنجی به جای آن حس بی طرفی را به رنگ قرمز اضافه می کند.

banner