ممنوع المعامله کیست و نحوه استعلام ممنوع المعامله بودن و رفع آن

ممنوع المعامله بودن به معنای عدم توانایی انجام معاملات مختلف اقتصادی به دلایلی مانند ورشکستگی یا صدور احکام قضایی است.

صفحه اصلی/مقالات/ممنوع المعامله کیست و نحوه استعلام ممنوع المعامله بودن و رفع آن

ممنوع المعامله کیست و نحوه استعلام ممنوع المعامله بودن و رفع آن

ممنوع المعامله بودن به معنای عدم توانایی انجام معاملات مختلف اقتصادی به دلایلی مانند ورشکستگی یا صدور احکام قضایی است. در چنین شرایطی فرد از انجام انواع معاملات در حوزه های مختلف محروم خواهد بود. برای بررسی وضعیت ممنوع المعامله باید از سامانه اداره ثبت اسناد استعلام بگیرید. برای این منظور تنها به کد ملی خود احتیاج دارید. همچنین این فرایند در دفاتر اسناد رسمی انجام شده و در کمترین زمان ممکن وضعیت ممنوع المعامله بودن افراد را مشخص می کند.

ممنوع المعامله کیست؟

ممنوع المعامله بودن ملک مصداق عدم حق مالکیت در اداره اموال افراد است. یکی از حقوقی که به افراد در جامعه واگذار می شود، حق دخالت در اموال فردی و معامله آن ها است. در صورتی که فردی ممنوع معامله شود، اجازه دخالت در اموال منقول و غیر منقول خود را نداشته و قادر به سر و سامان دادن به امور مالی خود نخواهد بود. به همین خاطر مشکلات بسیاری در جریان امور مالی و اقتصادی گریبان گیر فرد می شود.

در صورتی که فرد ممنوع المعامله اقدام به بستن قراردادهای مالی و انجام انواع معاملات کند، معامله انجام شده غیر نافذ یا باطل خواهد بود.
مشکل ممنوع المعامله بودن اشخاص به دلایل مختلفی ایجاد می شود؛ مسئله حجر، ورشکستگی و عدم اهلیت فرد در ایجاد چنین مسائل قانونی برای افراد حقیقی یا حقوقی تاثیرگذار خواهند بود. ممنوعیت از معامله گاها به صورت دائمی و گاه به صورت موقتی ایجاد می شود. برای پیگیری این مشکلات باید آن ها را از طریق دفاتر مربوطه استعلام کنید.


نحوه استعلام افراد ممنوع المعامله 

استعلام ممنوع المعامله بودن ملک و سایر اموال به صورت اختصاصی در رابطه با یک مال مطرح می شود. اما در برخی شرایط خود فرد یا دارنده اموال ممنوع المعامله شده و قادر به انجام فعالیت های اقتصادی و بستن قراردادهای مالی نخواهد بود. برای این که از این مسئله آگاهی پیدا کنید، باید حتما وضعیت خود را استعلام کنید. بسیاری از افراد در خصوص نحوه استعلام و مراجعی که باید استعلام ممنوع المعامله بودن را از آن ها دریافت کرد، سوالاتی مطرح می کنند.

برای این منظور باید حتما دستور قضایی در رابطه با این مهم را دریافت کنید. همچنین برای استعلام، تنها می توانید از طریق دفاتر ثبت اسناد کشور، معاونت قضایی امور دادستانی و ادارات ثبت املاک اقدام کنید. به این ترتیب در سریع ترین زمان ممکن استعلام ممنوع المعامله بودن فرد ارائه می شود. به علاوه این فرایند از طریق دفاتر ثبت اسنادی که به سامانه آنی دسترسی دارند نیز قابل انجام خواهد بود.


استعلام ممنوع المعامه با کد ملی

ممنوع المعامله بودن ملک با استفاده از ثبت کد ملی دارنده ملک و سایر مدارک مربوط به آن مشخص می شود. در سازمان های نام برده شده که همگی به املاک و اسناد حقوقی و حقیقی مربوط می شوند، با دریافت این مدارک از متقاضیان، عدم ممنوعیت یا ممنوعیت معامله آن ها را مشخص می کنند. به همین خاطر باید در مراجعه به این سازمان ها حتما مدارک شناسایی خود اعم از کد ملی را به همراه ببرید.
پیش تر اما استعلام ممنوع المعامله کمی ساده تر بود. در گذشته سامانه سیما ۷۲۴ استعلام وضعیت معاملاتی همه افراد را به سهولت انجام می داد. این روش تنها با استفاده از کد ملی افراد مورد استفاده قرار می گرفت. از این رو افراد برای استعلام وضعیت املاک خود نیازی به مراجعه به سامانه های دولتی و قضایی و ادارات ثبت اسناد و املاک نداشتند. اما این سامانه در سال های اخیر فعالیت نداشته است.


سامانه استعلام ممنوع امعامله بودن ملک

استعلام ممنوع المعامله از طریق سامانه های متعددی انجام می گیرد. افراد پیش تر با مراجعه به سامانه سیما ۷۲۴ این مهم را استعلام می کردند. سامانه sima724 در دسترس همه مردم قرار داشته و همه افراد عادی با مدارک شناسایی و هویتی خود از قابلیت های آن استفاده می کردند. اما در سال های اخیر روند استعلام ممنوع المعامله شدن کمی متفاوت شده است. در حال حاضر برای استعلام وضعیت ممنوعیت معامله بودن افراد، سامانه  th.ssaa.ir طراحی شده است. این سامانه لیست افرادی که منع معامله شده اند را منتشر کرده و از این طریق اطلاع رسانی های لازمه را در دسترس قرار می دهد.

ممنوع المعامله بودن افراد با استفاده از این سامانه در زمان کوتاهی محرز شده و کسانی که قصد انجام معاملات مختلف را دارند، در این زمینه کسب اطلاع خواهند کرد و وکیل ملکی شیراز هم در این راه به شما کمک می کند. البته این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده است.

 
نحوه رفع ممنوع المعامله بودن

ممنوع المعامله بودن ملک یا ممنوعیت معامله برای افراد با استفاده از برخی راهکارهای قانونی به سهولت برطرف می شود. برای حل و فصل این مشکلات معاملاتی از روش های گوناگونی استفاده می شود. در این خصوص ابتدا باید به علت ممنوعیت توجه داشته باشید. در صورتی که علت ممنوعیت معاملات افراد به ورشکستگی آن ها ارتباط داشته باشد، پس از رفع ورشکستگی، مشکلات معاملاتی نیز حذف خواهند شد.

همچنین در صورتی که علت این مسئله به صغر سن افراد مربوط باشد، با افزایش سن و رسیدن به سنین قانونی، مشکل ممنوعیت در معاملات مالی و اقتصادی برطرف خواهد شد.

همچنین در صورتی که شما با صدور دستورهای قضایی با مشکل منع معامله رو به رو شده باشید، با رفع مشکلات پیش آمده و موانع قضایی، حکم دادگاه را برای رفع ممنوعیت معاملات خود دریافت خواهید کرد که مشکلات شما را در زمان کوتاهی برطرف می کند.

جمع بندی

در این بخش به بررسی یکی از اساسی ترین مشکلات برای انجام معاملات ملکی، اقتصادی و... پرداختیم. مشکلات ممنوع المعامله بودن هم برای اشخاص و هم برای اموال به خصوص مانند ملک، به وجود می آیند. از این رو آشنایی با قوانین و روش هایی برای مقابله با این مشکلات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در سال های اخیر اقدامات گسترده ای در راستای رسیدگی به این مشکلات انجام شده است. بسیاری از سامانه ها در خصوص استعلام وضعیت ممنوعیت معاملات در دست اجرا هستند. در این مطلب به بررسی راهکارهایی برای رفع این مشکلات نیز پرداختیم که با استفاده از آن ها منع معاملاتی بسیاری از افراد در زمینه های مختلف برطرف خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وکیل قرارداد ها در شیراز مراجعه کنید.

banner