چه نکاتی در قالیشویی بایستی رعایت گردد؟!!!!

در این مقاله به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است که برای شست و شوی قالی و فرش های خود و انتخاب یک شرکت قالیشویی به چه نکاتی بایستی دقت داشته باشید .

صفحه اصلی/مقالات/چه نکاتی در قالیشویی بایستی رعایت گردد؟!!!!
بازدید کل : ۲۳۴ -بازدید امروز : ۳

نکات مهم در شست و شوی قالی

در اکثر مکان ها مخصوصا خانه فرش یکی از اجزای اصلی به حساب می آید چرا که در فرهنگ ما ایرانی ها فرش جایگاه ویژه ای دارد و هیچ خانه ای پیدا نمی شود که مزین به یک فرش اصیل ایرانی و یا فرش های مدرن و جدید نباشد .زیبایی هر مکانی با استفاده از یک فرش می تواند دو چندان شود به همین خاطر است از دیر باز تا کنون فرش ها مهمان خانه های هر ایرانی بوده اند.نقوش متنوع ،جنس های مختلف ،دست بافت ،ماشینی و ...... دنیایی متنوعی از طرح و رنگ را به وجود آورده که جلوی خاصی دارد.اما با تمام این ها همان طور که می دانید شست و شو و نظافت فرش ها از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و یکی از ارکان مهم استفاده از فرش توجه به تمیزی آن ها است.در قدیم به دلیل نوع معماری خانه بسیاری از افراد شست و شوی قالی خود را در حیاط انجام می دانند اما رفته رفته با تغییر بافت شهری قالیشویی هایی به وجود آمدند که روز به روز در حال پیشرفته شدن هستند با این حساب بسیار مهم است که ما در هنگام انتخاب قالیشویی از تمیز شدن و صحیح و سالم ماندن فرش خود اطمینان حاصل نماییم .در همین راستا ما امروز در با برترین ها در کنار شما هستیم تا به نکاتی که در قالیشویی باید توجه نمود اشاره نماییم.

 بهترین زمان شستن فرش:

یکی از نکاتی که در هنگام قالیشویی قطعا باید به آن توجه کنید زمان مناسب شستن فرش است. اگر بخواهیم به بهترین زمان شست و شوی فرش اشاره کنیم صد در صد اول فروردین تا اواخر شهریور است چرا که در این بازه ی زمانی فرش به صورت طبیعی خشک می‌ شود و رنگ درخشانی به خود می گیرد و از طرفی ضد عفونی می شود .دلیل مهم ترشست و شوی فرش در این بازه ی زمانی عدم شکستن و آسیب به بافت فرش می باشد که نگرانی بسیاری از افراد است.در نتیجه اگر بخواهیم مزایای شستن فرش در این بازه زمانی را به صورت خلاصه عنوان نماییم شامل:

۱_خشک شدن توسط افتاب و گرفتن رنگ شفاف و خوش

۲_ضد عفونی شدن فرش توسط آفتاب

۳_عدم شکست و آسیب بافت فرش

شست و شوی اتوماتیک:

یکی از روش هایی که با گذشت زمان و پیشرفت فناوری به وجود آمد دستگاه هایی هست که فرش در آن ها بدون دخالت دست شسته و ضد عفونی می گردد. در این روش هیچ گونه آسیبی به فرش وارد نخواهد شد و عدم استفاده از دست در کنار استفاده درست از شوینده های مناسب دقت کار را بالا می برد.به همین خاطر بر خلاف تصور بیشتر افراد شست و شو به سبک قدیمی و با دست مزیتی نسبت به روش نوین و اتوماتیک ندارد.

شست و شوی متفاوت:

همان طور که می دانید امروزه فرش ها به دسته بندی های متنوعی تقسیم می شود که شامل دست بافت،ماشینی، وینتیج،فانتزی و .... می باشد. به همین خاطر نکاتی که باید در هنگام قالیشویی به آن توجه کرد شامل جنس قالی نیز می شود.چرا که برای مثال اگر در شستن فرش دست بافت دقت نکنید و روش آن را بلد نباشید امکان پس دادن رنگ وجود دارد.و یا فرش های فانتزی ممکن است بعد از شست و شوی نامناسب کاملا زرد رنگ شوند.به همین خاطر بسیار مهم است که افرادی که این عمل را انجام می دهند کاملا دانش کافی در این زمینه داشته باشند که نه به بافت فرش آسیب وارد گردد و نه به رنگ و لعاب آن و در کنار همه ی این ها فرش در پاکیزه ترین حالت خود قرار بگیرد.

انتخاب صحیح :

پیدا کردن یک قالیشویی مناسب کار چندان آسانی نیست چرا که امروزه به دلیل افزایش تقاضا در سطح شهر قالیشویی هایی زیادی تاسیس شده اند که شاید بعد از تحویل فرش هایتان از نتیجه ی کارشان راضی نباشید به همین خاطر بسیار مهم است که مجموعه را انتخاب کنید که دارای مجوز رسمی اتحادیه باشد تا در صورت بروز هر گونه مشکلی شما راحت بتوانید کلیه امور را از طریق اتحادیه پیگیری نمایید.در نتیجه قبل از اینکه فرش های با ارزش خود را به مجموعه ای بسپارید کمی بیشتر دقت کنید تا گزینه ای مطمئن را از میان انبوهی از موارد انتخاب نمایید.

فرش های قدیمی:

گاهی شست و شوی زیاد و بیش از حد قالی های قدیمی کار چندان عاقلانه ای به نظر نمی رسد به هم‌ین خاطر بهتر است اگر می توانید با شامپو فرش آن را تمیز کنید چرا که امکان دارد طی شست و شو های متمادی به دلیل فرسوده بودن بافت ها به آن آسیب وارد گردد.اما اگر با همه ی این تفاسیر مایل هستید فرش خود را به قالیشویی بسپارید مجموعه ای را انتخاب کنید که تمام علم کافی و تلاش لازم را جهت سالم ماندن و تمیز شدن فرش های ارزشمند شما به کار بگیرد.

قرار داد قالیشویی:

شما بعد از انتخاب قالیشویی مورد نظر خود باید یک قرار دادی را امضا کنید که حتما قبل از امضا به شما پیشنهاد می نمایم که تمامی بند های آن را مطالعه کنید چرا که در برخی از قرار داد ها نوشته شده که چنانچه فرش در روند شست و شو آسیب دید قالیشویی هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد و مشتری باید خود خسارت را جبران نماید.ما به شما می گوییم که اگر چنین بندی در قرار داد یکی از قالیشویی ها در سطح کشور دیدید به هیچ عنوان فرش خود را جهت شست و شو به آن ها تحویل ندهید چرا که قالیشویی باید عهده دار ضرر و زیان های وارد شده به مشتری باشد .رسید و فاکتور قالیشویی حکم سند را برای شما دارد پس تا تحویل فرش آن را نزد خود نگه دارید.

نحوی انتخاب بهترین قالیشویی:

برای انتخاب یک قالیشویی مناسب شما سه راه دارید .برای اولین گزینه می توانید قبل از انتخاب با آشنایان خود که تجربه ی مشابه داشتند مشورت نمایید تا بتوانید با خیال راحت فرش خود را به مجموعه ای بسپارید چرا که در این روش شما نمونه کار قالیشویی مد نظر را بررسی می کنید و در صورت تمایل فرش های خود را به آن ها می سپارید.

راه دیگر این است که در اینترنت جستجو کنید. سایت ‌های بسیاری در این زمینه موجود هستند که قالیشویی‌ های عالی را در شهرهای مختلف ایران از جمله شهر شما معرفی می ‌کنند. گاهی اوقات در این سایت‌ ها نظرات مشتریان نیز نوشته می ‌شود که این مورد نیز می‌ تواند بسیار در انتخاب شما تاثیرگذار باشد.برای مثال شما در با برترین ها می توانید با بهترین قالیشویی ها در سطح کشور آشنا شوید و نظرات مختلف را در این زمینه با هم مقایسه کنید تا به جمع بندی کلی برسید.

روش سوم توجه به تبلیغات تلوزیون ،رادیو و پیج های معتبر در اینستاگرام می باشد.شما نیز می‌توانید به یکی از این تبلیغات مراجعه کرده و فرش خود را برای شستشو به آن‌ها بدهید.

کلام آخر:

همه ی موارد ذکر شده در مباحث فوق نکاتی می باشد که در هنگام انتخاب قالیشویی مناسب باید به آن توجه نمایید‌.برای مبحث اخر به قیمت قالیشویی اشاره می کنیم که بسیار نکته ی مهمی می باشد .قیمت های یک قالیشویی کاملا مصوب می باشد که توسط اتحادیه تعیین می گردد و شما باید مجموعه ای را انتخاب کنید که در کنار کیفیت کاری بالا قیمت دهی منصفانه ای نیز داشته باشد.

banner