با ۸ جای دیدنی در تبریز آشنا شوید

شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی بوده که در شمال غربی ایران قرار دارد و با جمعیت بالغ بر یک و نیم میلیون نفر، یکی از بزرگترین شهرهای کشور است. شهر تبریز دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است و در فصل زمستان برف و باران زیادی می‌بارد. تبریز شهری با تاریخ عمیق است و در طول تاریخ به دلیل واقع شدن در مسیر جاده‌های بازرگانی بین شرق و غرب، به یکی از مراکز تجاری و صنعتی مهم ایران تبدیل شده است. در این مقاله ما از جاهای دیدنی تبریز گفتیم.

صفحه اصلی/مقالات/با ۸ جای دیدنی در تبریز آشنا شوید

با ۸ جای دیدنی در تبریز آشنا شوید

شهر تبریز یکی از شهرهای مهم تجاری و صنعتی ایران است و به همین دلیل دارای هتل‌های متعددی مثل هتل بین المللی تبریز با امکانات مختلف است. هتل‌های شهر شامل هتل‌های لوکس پنج ستاره تا هتل‌های اقتصادی یک ستاره هستند. به طور کلی، هتل‌های شهر تبریز با توجه به نیازهای مختلف مسافران، امکانات و خدمات متنوعی را در اختیار می‌گذارند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با جاهای دیدنی تبریز آشنا کنیم. پس اگر مسافر این شهر هستید، حتما به ادامه این مقاله توجه کنید.

بازار تبریز

بازار تبریز طول حدود یک کیلومتر داشته و از جمله بزرگترین بازار‌های سرپوشیده‌ی جهان و از جاهای دیدنی تبریز است. این بازار در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بازار تبریز بر اثر زلزله با خاک یکسان شد. با این حال طولی نکشید که معماران حرفه‌ای آن را بازسازی نمودند. بازار کنونی به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار برمی‌گردد.

طاق‌ها و گنبدهایی با برخورداری از کاربندی‌های مناسب و ارتفاع زیاد، سازه‌های آجری چشم‌نواز، آرایش خاص مغازه‌ها و داشتن تعداد بسیار زیاد مدرسه و مسجد که در کنار سراهای بازرگانی قرار دارند، باعث شده‌اند تا این بازار به‌عنوان نمونه‌ای فوق‌العاده از محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی باشد.

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه دارای قدمتی ۷۰۰ ساله بوده و از جمله بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی کشور و نیز از مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌آید. باتوجه به گفته‌های جهانگردان تاریخی، تنها بنای مرتفع شهر تبریز این ارگ بوده که حتی از فاصله‌های دور نیز قابل مشاهده است. این مجموعه منحصربه‌فرد، به صورت مسجدی بزرگ ساخته شده بود که با گذشت زمان، و زمین‌لرزه‌های این شهر (در حدود ۴۰ زمین لرزه) و در عین حال جنگ‌ها تخریب شد. اکنون، تنها بخشی که از این بنا باقی‌مانده است، دیوار مرتفعی به نام ارگ علیشاه می‌باشد.

موزه آذربایجان

موزه‌ آذربایجان را به‌عنوان مهم‌ترین موزه‌های ایران و همچنین دومین موزه باستان‌شناسی کشور پس از موزه ملی ایران معرفی می‌کنند. زیربنایی که موزه آذربایجان دارد، ۲۴۰۰ مترمربع بوده و از سه طبقه و یک سالن نمایش در هر طبقه برخوردار است. ابعاد آن‌ها ۳۷ در ۱۲ متر، به همراه چند اتاق اداری و کتابخانه می‌باشد.

موزه‌ آذربایجان از جاهای دیدنی تبریز بوده که از آثار تاریخی و هنری متعلق به زمان پیش از اسلام و دوران اسلامی برخوردار می باشد. اکنون، این موزه گنجینه‌ای ارزشمند است که دوازده هزار قطعه اشیای عتیقه و هنری را دارا می‌باشد. تقریبا ۲۳۰۰ قطعه‌ آن ثبت شده است. باتوجه به کمبود فضای موجود، در بخش‌های مختلف موزه، بخش کوچکی از این آثار را در معرض نمایش قرار داده‌اند.

کوه عون بن علی

کوه عون بن علی که آن را با نام کوه عینالی نیز می‌شناسند، از جاهای دیدنی تبریز بوده که با رنگی سرخ در ناحیه‌ شمالی تبریز قرار دارد. کوه ارتفاع بلندترین نقطه‌اش از سطح دریا ۱۹۶۰ متر می‌باشد. در واقع کوه عینالی را به مجموعه‌ای از قله‌ها، تپه‌ها، دره‌ها و... می‌گویند که در مجموعه‌ جغرافیایی خاصی قرار دارند. از سمت شرق به چشمه کهلیک (کهلیک بولاغی)، از شمال این کوه به رودخانه تلخه رود (آجی چای)، دریاچه ارومیه و دره‌های شهرستان اهر، از جنوب به طرف فرودگاه تبریز و از غرب به خیابان‌ها و شهرک‌های شهر تبریز راه دارد.‌

علاوه‌بر آرامگاه عون بن علی، امکانات رفاهی شامل تله‌کابین و رستوران توانسته این منطقه را به یکی از تفرجگاه‌های پرطرفدار شهر تبدیل کند.

پارک ائل‌ گلی

از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز ، شاه گلی یا ائل‌ گلی می‌باشد که در جنوب شرق آن و در هفت کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. شاه گلی یا ائل‌ گلی به یکی از نماد‌های این شهر تبدیل شده است. در ابتدا این مکان استخری بود که در زمان آق قویونلوها بنا گشت و در دوران صفویه نیز گسترش پیدا کرد. این استخر قبل از روی کار آمدن صفویان، از جمله بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های شرق تبریز به شمار می‌آمد.

آب دریاچه در فصل زمستان یخ می‌زند و نمای منحصربه‌فردی به محیط اطرافش می‌بخشد. در این دوره ماهی‌هایی که در آب آن زندگی می‌کنند، این امکان را ندارند تا به بخش بالایی آب برسند. در نتیجه روند رشد آن‌ها آرام‌تر طی می‌شود. در وسط استخر ائل گلی بنایی به صورت هشت ضلعی و دو طبقه قرار دارد که آن را با نام کاخ ائل گلی نیز می‌شناسند. در حال حاضر این بنا به‌عنوان رستوران استفاده می‌شود.

مسیری در وسط استخر ائل گلی قرار دارد که انتهای آن به این بنا وصل شده است. به‌ عبارتی عمارت مذکور در وسط استخر و به‌صورت شبه‌جزیره واقع شده که حس و حال جالبی به آن می‌دهد. عمق دریاچه‌ شاه‌ گلی ۱۲ متر بوده و در محوطه‌ آن امکان قایقرانی وجود دارد. همچنین غذاخوری، شهربازی (لوناپارک)، فست‌فود و کافی‌شاپ‌های گوناگون در داخل این گردشگاه قرار دارند. هتل، مسافرخانه و دفتر جهانگردی فعال در آن کار می کنند.

مقبره‌ الشعرا

مسافرانی که در هتل های تبریز اقامت دارند، در طول اقامتشان در بازدید از جاهای دیدنی تبریز از این مقبره دیدن می‌کنند. از جمله گورستان‌های تاریخی شهر تبریز مقبره‌الشعرا (آرامگاه شاعران) بوده که در محله‌ سرخاب قرار دارد. در حال حاضر این آرامگاه نزدیک تکیه‌ حیدر در تقاطع خیابان‌های ثقهالاسلام و عارف و در ضلع شرقی بقعه سیدحمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی واقع شده است. از ۸۰۰ سال پیش، بیشتر از ۴۰۰ شاعر، عارف معروف ایران و کشورهای منطقه به‌ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار (آخرین فرد دفن‌شده در این آرامگاه)، یکی پس از دیگری در اینجا دفن شده‌اند.

به عبارتی شهر تبریز در قرن ششم و پس از آن که به مرکز حکومت اتابکان آذربایجان تبدیل شد، پناهگاه شاعرانی بود که به‌دنبال زندگی آرام و آسوده‌ای دور از جنگ و نزاع بودند.

پس از زمین‌لرزه‌های سال‌های ۱۱۹۳ و ۱۱۹۴ هجری قمری و مدفون شدن بسیاری از شاعران و عارفان بزرگ، به‌‌دلیل متروکه ‌شدن مقبره‌الشعرا، برای طرح یک بنای یادبود در شهریور ۱۳۵۰ خورشیدی، مسابقه‌‌ای در مقبره‌الشعرا برگزار شد. پس از مدتی طرح غلام‌رضا فرزان‌مهر انتخاب شد و بنای یادبود مورد احداث واقع گشت.

نماد مقبره‌الشعرای تبریز تلفیقی است از هنر معماری سنتی و مدرن که در بلندای این مجموعه‌ فرهنگی و تاریخی جلوه دارد. این مقبره در تعطیلات نوروزی هر ساله پذیرای یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی بود. مقبره استاد شهریار در میان این مجموعه تاریخی و فرهنگی قرار داشته که دارای بیش از ۳۰ متر ارتفاع می‌باشد.

مسجد کبود

از مسجدهای تاریخی و از جاهای دیدنی تبریز در قرن نهم هجری در دوران حکمرانی قراقویونلوها مسجد کبود یا مسجد جهانشاه می‌باشد. تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط و نقش‌های استفاده شده در آن و همچنین زیبایی و هماهنگی رنگ‌ها و به‌خصوص رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق، آن را به فیروزه‌ اسلام معروف کرده است

. این مسجد از کاشی‌های معرق، انواع خطوط عالی نظیر ثلث، نستعلیق، نسخ و طرح‌های بسیار زیبای هندسی و اسلیمی برخوردار می‌باشد. به همین خاطر مورد توجه افراد ذوق و هنر قرار گرفته و یکی از آثار ارزشمند معماری ایرانی محسوب می‌شود. این مسجد از سایر نمونه‌های معماری مسجد از نظر شیوه‌ معماری متمایز است.

این بنا با نام‌های مختلف نظیر گوی مسجد (به ترکی همان مسجد کبود)، مسجد شاه جهان، عمارت و مسجد مظفریه شناخته می‌شود. در اصل مسجد کبود، عضوی از یک مجموعه معماری بزرگ‌تر به نام «مجموعه مظفریه» می‌باشد. این مجموعه عبارت بود از خانقاه، صحن، مسجد، کتابخانه. با این حال در حال حاضر از آن همه، تنها ویرانه‌های مسجدی به نام مسجد کبود باقی مانده است.

بر اثر زلزله سال ١١٩٣ هجری قمری بنای مسجد کبود آسیب فراوان دید و گنبدهای آن فرو ریخت. هرچند از این بنا امروزه جز سردر و چند پایه، چیزی باقی نمانده؛ با این حال باقی‌مانده اندک، شاهدی بر شکوه و زیبایی این مسجد از قرن ۸۷۰ هجری قمری می‌باشد.

کلیسای استفانوس مقدس

جامعه‌ بسیار بزرگی از ارامنه در تبریز و آذربایجان زندگی می‌کنند. به همین خاطر در این منطقه چندین کلیسا به‌چشم می‌خورد. تعدادی از این کلیساها در خود تبریز واقع شده‌اند. با این حال اگر یک ساعت و نیم به سمت شهر جلفا رانندگی کنید، به کلیسای بسیار معروفی می‌رسید. کلیسای استفانوس مقدس یا کلیسای سن استپانوس،‌ دومین کلیسای مهم ارمنی‌های ایران و از جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود.

این کلیسا از لحاظ اهمیت بعد از قره کلیسا قرار می‌گیرد. این بنا در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. آن را در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله‌ سه کیلومتری کرانه‌ جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام «قزل وانک» (صومعه سرخ) پیدا می‌کنید. کلیسا در سده نهم میلادی بنا شد؛ با این حال به خاطر زلزله آسیب‌های جدی به آن وارد شد که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۱ این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

جمع‌بندی

شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی بوده که در شمال غربی ایران قرار دارد و با جمعیت بالغ بر یک و نیم میلیون نفر، یکی از بزرگترین شهرهای کشور است. شهر تبریز دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است و در فصل زمستان برف و باران زیادی می‌بارد. تبریز شهری با تاریخ عمیق است و در طول تاریخ به دلیل واقع شدن در مسیر جاده‌های بازرگانی بین شرق و غرب، به یکی از مراکز تجاری و صنعتی مهم ایران تبدیل شده است. در این مقاله ما از جاهای دیدنی تبریز گفتیم.

banner