تأثیر هاوینگ بیت کوین بر سایر آلتکوین‌ها

صفحه اصلی/مقالات/تأثیر هاوینگ بیت کوین بر سایر آلتکوین‌ها

احتمالاً این ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که "جزر و مد دریا همه قایق‌ها را بالا می‌برد." بازار کریپتوکارنسی، به ویژه رویداد هاوینگ بیت کوین، ممکن است به این ضرب‌المثل شباهت داشته باشد. اگر به تاریخچه هاوینگ بیت کوین و تأثیر آن بر قیمت سایر ارزهای دیجیتال توجه کنید، می‌توانید این شباهت را ببینید.

نقش هاوینگ در افزایش ارزش ارزهای دیجیتال

هاوینگ بیت کوین یک رویداد قابل پیش‌بینی است که در آن پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین برای ماینرها به نصف کاهش می‌یابد. با توجه به سرعت استخراج بیت کوین و تعداد بلاک‌های مشخص تا هاوینگ بعدی، این رویداد حدوداً هر ۴ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد.

از نظر اقتصادی، هاوینگ بیت کوین یک رویداد صعودی است. با توجه به ثابت ماندن مقدار بیت کوین به میزان ۲۱ میلیون کوین، هاوینگ و کاهش نرخ عرضه بیت کوین به بازار، یک فاکتور مثبت برای تأثیرات تورمی بر دارایی محسوب می‌شود.

سومین هاوینگ بیت کوین، نرخ عرضه سالانه بیت کوین را از ۳.۷۰ درصد به حدود ۱.۷۹ درصد کاهش داد که این میزان کمتر از نرخ تورم سالانه بسیاری از کشورهای ثروتمند است. به عنوان مثال، نرخ تورم سالانه ایالات متحده ۱.۹۰ درصد برآورد می‌شود.

همچنین بدانید: لذت کارمزد صفر در معاملات کریپتویی

بررسی هاوینگ‌های قبلی بیت کوین نشان‌دهنده آمار خیره‌کننده‌ای است. پس از اولین هاوینگ، قیمت بیت کوین از ۱۲.۳۱ دلار به ۹۹۴.۲۱ دلار افزایش یافت که معادل ۷.۹۷۶ درصد رشد در یک سال بود. پس از دومین هاوینگ، قیمت بیت کوین از ۶۵۰ دلار به ۱۹.۵۳۵ دلار رسید و سود سالانه ۲.۹۰۲ درصد را به ثبت رساند.

در زمان سومین هاوینگ، قیمت بیت کوین حدوداً ۸.۸۲۱ دلار بود و پس از آن به سقف تاریخی ۶۹ هزار دلار رسید. رشد پس از سومین هاوینگ معادل ۷۵۰ درصد بود. اگرچه هیچ‌کس نمی‌تواند به‌طور دقیق پیش‌بینی کند که قیمت بیت کوین پس از چهارمین هاوینگ چه خواهد بود، اما اگر قصد سرمایه‌گذاری در بیت کوین قبل از هاوینگ چهارم را دارید، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از نیپوتو خرید کنید.

چرا هاوینگ بر کل بازار تأثیر می‌گذارد؟

بررسی ارزش بازار آلتکوین‌ها نشان می‌دهد که پس از هر هاوینگ بیت کوین، بازده آلتکوین‌ها حتی در برخی موارد بیشتر از بازده بیت کوین بوده است. پس از اولین هاوینگ بیت کوین، ارزش بازار آلتکوین‌ها با ۴.۳۰۲ درصد افزایش از ۴۵.۸۹ میلیون دلار در ژوئن ۲۰۱۳ به ۲.۰۲ میلیارد دلار در دسامبر همان سال رسید. هاوینگ دوم نیز منجر به رشد ۳۱.۸۴۹ درصدی بازار آلتکوین‌ها شد، به طوری که ارزش بازار آلتکوین‌ها از ۱.۷۴ میلیارد دلار در زمان هاوینگ دوم تا سقف تاریخی ۵۵۵.۹۱ میلیارد دلار افزایش یافت.

البته در دوره‌های ذکر شده عوامل دیگری نیز در ایجاد این تأثیر مثبت و چشمگیر بر بازار کریپتوکارنسی نقش داشتند، اما نمی‌توان تأثیر ویژه هاوینگ بیت کوین و اثر تحریک‌کننده آن را نادیده گرفت. در واقع، بازارها، چه در صعود و چه در نزول، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرند.

در این رابطه بخوانید: تحلیل تفاوت های سرمایه گذاری در طلا در برابر بیت کوین

افزایش ارزش بازار آلتکوین‌ها پس از هاوینگ دوم

تجربه نشان داده که بازار ارزهای دیجیتال به گونه‌ای عمل می‌کند که اگر شما مالک یکی از ارزهای دیجیتال باشید، در واقع به طور غیرمستقیم مالک همه آنها هستید. اما این نتیجه از کجا نشأت می‌گیرد؟

بررسی هر سه هاوینگ قبلی بیت کوین نشان می‌دهد که ارتباط بین بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیار قوی است. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۹ نشان داد که قیمت و حجم بازار در دنیای کریپتوکارنسی ارتباط مستقیم و قوی دارند. به عبارت دیگر، اگر قیمت بیت کوین به شدت افزایش یابد، علاوه بر رشد حجم بازار بیت کوین، حجم و قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز متناسب با بازار و قابلیت‌های خودشان رشد خواهد کرد. با توجه به دسترسی آسان به پلتفرم‌های صرافی ارزهای دیجیتال برای خرید دارایی‌های دیجیتالی به صورت ۲۴ ساعته، در صورت استقبال عمومی، این دارایی‌ها می‌توانند به سرعت شاهد ورود سرمایه‌های کوچک و رشد‌های چشمگیر باشند.

سایر عوامل مؤثر بر روند رشد ارزهای دیجیتال

تحقیقات نشان می‌دهد که رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در روند معاملات بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارند. در واقع، هر زمان که رسانه‌ها بیشتر درباره بیت کوین و سرمایه‌گذاری در این بازار صحبت می‌کنند، جستجوی واژه‌های مرتبط با بیت کوین در گوگل نیز به شدت افزایش می‌یابد.

اتفاقات سال ۲۰۱۷ به وضوح تأثیر رسانه‌ها بر رشد بیت کوین را نشان می‌دهد. داده‌ها نشان می‌دهند که با افزایش تعداد مقالات نوشته‌شده درباره بیت کوین، آمار جستجوی واژه بیت کوین و واژه‌های مرتبط در گوگل نیز افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۷، آمار جستجوی کلمه بیت کوین در گوگل، همراه با رشد قیمت آن و افزایش تعداد مقالات مرتبط، همه به‌طور قابل توجهی صعودی بوده‌اند.

نتیجه‌گیری

پس از هر هاوینگ، چرخه‌ای از رویدادهای پیرامون بیت کوین شکل می‌گیرد. هاوینگ بیت کوین باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود و این افزایش قیمت منجر به افزایش حجم بازار بیت کوین می‌شود. افزایش حجم بازار بیت کوین، رشد حجم بازار و قیمت سایر ارزهای دیجیتال را نیز به دنبال دارد.

با افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، رسانه‌ها توجه بیشتری به بیت کوین و وقایع پیرامون آن می‌کنند و این پوشش رسانه‌ای، سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت این بازار جذب می‌کند. جذب سرمایه‌گذاران بیشتر و تمرکز بیشتر بر این بازار، همراه با انتشار مقالات بیشتر در این زمینه، همگی باعث می‌شود که بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال به موضوع اصلی توجه مردم تبدیل شوند. این چرخه احتمالاً پس از هر هاوینگ ادامه خواهد یافت.

در نهایت، این چرخه ما را به ضرب‌المثل معروف "جزر و مد همه قایق‌ها را بالا می‌برد" بازمی‌گرداند، و در واقع، هاوینگ بیت کوین نقش همان جزر و مد را در بازار ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند.

banner