دیود مایکروفر چیست؟

دیود یک جزء الکتریکی است که برای افزایش ولتاژ استفاده می شود، یعنی اجازه می دهد جریان الکتریکی از یک طرف عبور کند ...

صفحه اصلی/مقالات/دیود مایکروفر چیست؟
بازدید کل : ۲۴۹ -بازدید امروز : ۲

دیود یک جزء الکتریکی است که برای افزایش ولتاژ استفاده می شود، یعنی اجازه می دهد جریان الکتریکی از یک طرف عبور کند اما از طرف دیگر عبور نکند. دیودها از دو قسمت آند و یک کاتد تشکیل شده اند.

که قسمت آند منفی و کاتد مثبت می باشد و دیود ها در مدل های زیادی مانند دیود زنر، دیود ال ای دی، پل دیود و غیره در بازار موجود می باشند.

نمایندگی تعمیر لوازم خانگی در تهران با بیش از ۳ دهه تجربه در ضمینه تعمیرات لوازم خانگی با بهره مندی از تعمیرکاران متخصص و مجرب آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی می باشد.

زمانی که دستگاه ماکروفر به منظور استفاده روشن می گردد ولتاژ ۲۲۰ به دو سر ترانس رسیده و با افزایش جریان مواجه شده سپس به خازن و دیود مایکروفر رسیده تا با افزایش ولتاژ دوباره انرزی لازم را برای مگنترون فراهم سازند.

تست دیود نیاز به تخصص کافی و مهارت دارد.

وظیفه دیود مایکروفر

وظیفه دیود در دستگاههای ماکروفر یکسوسازی جریان می باشد و به عبارت دیگر وظیفه جداسازی قطب های مثبت و منفی و تبدیل جریان متناوب به مستقیم را بر عهده دارد.

در صورت سوختن این قطعه عمل گرمایش در ماکروویو انجام نمی شود و مواد غذایی در داخل دستگاه گرم نمی شوند.

نشانه های دیود سوخته در ماکروفر

زمانی که ماکروفر مواد غذایی را گرم نمی کند قطعات متعددی باید مورد بررسی قرار گیرد که دیود یکی از مهم ترین آنهاست.

مگنترون، ترانس، خازن از دیگر قطعات گرمایشی در ماکروفرها محسوب می شوند که در صورت خرابی فرایند دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد.

زمانی که دیود دستگاه می سوزد هم ممکن است دارای علائم ظاهری باشد و هم علائم دیگر که باید توسط متخصص و با ابزار دقیق بررسی گردد.

همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه به وبسایت ویکیپدیا از اطلاعات تکمیلی در مورد دیود مایکروفر بهره مند گردید.

دیود ماکروفر

علائم دیود سوخته

گاهی اوقات مایکروویوها دارای ایراداتی هستند و احتمالاً مربوط به دیود دستگاه است. در واقع زمانی که دستگاهی دچار مشکل الکتریکی می شود، اولین گزینه ای که باید بررسی شود دیود مایکروویو است.

ممکن است زمانی که دستگاه را روشن می کنید صدای بسیار ناهنجاری مانند جرقه زدن به گوش شما برسد که می تواند به علت سوختن دیود باشد.

در صورت بروز این مشکل دستگاه را از برق کشیده و با تعمیرکار مربوطه تماس بگیرید.

برای تست دیود می توانید از اهم متر استفاده کنید ومقاومت هر دو طرف را با پروب های اهم متر اندازه گیری کنید اگر سطح مقاومت در دو طرف یکسان باشد دیود سوخته است و نیاز به تعویض دارد، اما اگر مقاومت از یک طرف زیاد و مقاومت طرف دیگر ناچیز باشد، می توان نتیجه گرفت که دیود سالم است.

تست دیگر دیود به وسیله تست بیزر در مولتی متر استفاده می شود که در صورتی که از هر سمت دیود صدای بوق شنیده شد یعنی دیود سوخته است و اتصال کوتاه دارد.

دیود سوخته علائم ظاهری نیز دارد که در زیر آنها را ذکر خواهیم کرد:

شکستن دیود

سوختن و جرقه زدن

اتصال به بدنه

نحوه تعویض دیود ماکروفر

در صورتی که دیود دستگاه شما سوخته باشد و نیاز به تعویض داشته باشد می توانید با باز کردن کابین دستگاه دیود را تعویض کنید.

با توجه به این که دستگاه ماکروفر با ولتاژ بسیار زیادی کار می کند در صورت نداشتن تخصص کافی ممکن است خطرات جانی در پی داشته باشد.

از همین رو برای انجام تعمیرات با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

محل قرار گیری خازن در محلی است که خازن قرار گرفته و در زیر موتور فن خنک کننده می باشد.

محل قرار گیری دیود از یک سو به یک سرخازن و از سمت دیگر به بدنه دستگاه می باشد که می توانید به وسیله پیچ گوشتی و دم باریک آن را آزاد کنید.

دقت داشته باشید که تست دیود به وسیله مولتی متر باید بر روی یک سطح صاف و بدون اینکه به جایی اتصالی داشته باشد انجام گردد.

با توجه به مراحل جداسازی دیود می توانید با انجام بر عکس مراحل دیود جدید را جایگزین نمایید.

قبل از انجام هرکاری خازن ماکروفر را تخلیه کنید تا خطر برق گرفتگی از بین برود.

banner